Devler arasındaki savaşın perde arkası
Doğan Grubu gazete ve televizyonlarda Karamehmet'e ait Turkcell ve Digiturk�e yönelik olumsuz haber sayısının son aylarda artmasının nedeni reklam kavgası olabilir mi?
Reklam kaybı 30 milyon $ - 22 / 06 / 2007 17:21
Gazeteport Genel Yayın Yönetmeni Yavuz Semerci, bugünkü köşesinde Doğan Grubu gazete ve televizyonlarından Mehmet Emin Karamehmet'in sahip olduğu Çukurova Grubu iştirakleri Turkcell ve Digitürk'e yönelik artan olumsuz haberlerin perde arkasını yazdı.
Doğan Grubu mecrasında Turkcell ve Digiturk’e yönelik olumsuz haber sayısının son aylarda artmasının nedeni reklam anlaşmazlığı olabilir mi?
Bu soruyu speküle edebilecek kadar veri sunabilirim. Doğan Grubu’nun D-Smart’ı büyütebilmek için Digiturk’e yönelik olumsuz haberleri sürdürmek gibi bir niyeti de olabilir. Bunlar basın sektöründe hep yaşandı ve yaşanacak. Ancak rakiplere yönelik haberlerin doğru olmasına yeteri kadar özen gösterilmediği kanısındayım. Nitekim, 1.6 milyon abonesi olan Digiturk’ün daha henüz taslağın taslağı konumundaki bir rapora dayanarak vergi kaçakçısı ilan edilmesinin masum bir dikkatsizlik olmadığı kanısındayım.
Yine de bu tartışmaya girmeyeceğim. Bunun yerine sizlere iki büyük grup arasındaki gerilimin başlama vuruşunu aktaracağım.
Yıl 2006.
Gerçekten de yıllık reklam bütçeleri 200 milyon dolara varan GSM şirketlerinin “piyasa koşullarına göre daha yüksek fiyattan” reklam yeri satın aldığına dair bir görüş var.
Bu görüşü taşıyanlardan birisi de Yavuz Özçelik.
Reklam harcamalarından en büyük payı yüzde 60’ın üzerinde bir oranla televizyonların aldığını hatırlatalım. Televizyonların içinde aslan payını da Kanal D, Star, Show ve atv alıyor.
Dolayısıyla Özçelik, daha ucuz satın alma operasyonu için bu 4 televizyon kanalıyla masaya oturuyor. Kanal-D önerilen rakamları kabul edilemez olarak gördüğünü açıklıyor. Diğer kanallar ise fiyatlarda yüzde 35 ile 45 arasında bir indirimi kabul ediyor.
Böylece Turkcell ile Doğan Grubu’nda gerginliğin ilk adımları atılıyor. Hatta grubun ileri gelen yöneticisi Mehmet Ali Yalçındağ , diplomatik bir dil kullanmayı bile gerekli görmeden Çukurova Grubu açısından ağır sayılabilecek bir yaklaşım sergiliyor.
Konu sonunda Çukurova Grubu patronu Mehmet Emin Karamehmet’e yansıyor ve son noktayı koyuyor: “İndirim yapmıyorlarsa, Kanal D ve tüm Doğan Grubu’na reklam vermeyi kesin.”
Perde arkasında kalan ve kamuoyuna yansımayan bu tartışmaların üzerinden 14 ay geçti. Bu noktada iki soru sorulabilir.
1) Doğan Grubu bu süre içinde ne kadar reklam geliri kaybetti?
2) Turkcell, Doğan Grubu’na ait güçlü medya şirketlerine reklam vermeyerek pazar payı kaybetti mi?
Turkcell ve yine Çukurova Grubu’na ait İddaa ve diğerlerinin yıllık reklam harcaması (100 milyon doları Turkcell’e ait) 120 milyon doları buluyor. Yapılan hesap basit. Normal koşullarda Doğan Grubu’nun bu harcamalardan alması gereken pay yüzde 25 ile 30 arasında değişiyor. Başka bir ifade ile reklam yasağı nedeniyle Doğan Grubu yıllık 30 milyon dolara yakın bir gelirden oluyor.
Turkcell’in pazar payı kaybedip kaybetmediğini anlamak için ise GSM şirketleri arasındaki pazar durumunun incelenmesi lazım. Turkcell’in 2007 ilk çeyreği itibarıyla abone sayısı 32.2 milyon, pazar payı yüzde 59. Bu rakam, 2006 yılının ilk çeyreğinde 31.8 milyon abone ile yüzde 60.3 idi. 2006 sonu ile 2007 ilk çeyreği arasında Turkcell abone sayısını 400 bin kişi artırmış, ancak toplam büyüyen pasta içinde pazar payı yüzde 1.3 azalmış . Bu azalmada, Doğan medyasına reklam vermemesinin ne kadar payı vardır, araştırılması gerekir. Ancak Vodafone, Avea ve Türk Telekom’un yoğun kampanyalarının pazar payındaki bu değişikliğe etki yaptığını söylemek daha mantıklı gözüküyor.
Okuyucuların iki gruba ait medya şirketlerinde (Hürriyet-Akşam ve diğerleri) birbirlerine yönelik olumsuz haberleri incelerken, perde arkasında neler yaşandığını bilmesi gerekiyor.
İki yazının temel amacı da budur.
Gazeteport
/ doğan senin sansui ni de sikerim senin el koyduğun silahları da. parçalanmam lazım. Senin hükümranlığım parçalanmazsan delirtilmen lazım. Adamın asabını bozma . Sikerim senin gibi ayıyu . Oyna benimlke . çok derinsin . Tedbirsizsin. Salarım cemil turanı üzeerine görürsün şarlatanlığı . Bu topraklarda yaşıyorsan hakkını vereceksin. Yoksa şımartılmazsın. yahudi dostlarını da sıkıştırıcam. Masıon piç yaşatmam seni.